آکدمیر: یک صحبت اوجالان ترکیه را متحول می‌کند

شوکت آکدمیر عضو گروه افتخاری مرکز کل ایهاده گفت: رهبر خلق کورد؛ عبدالله اوجالان از سال ۲۰۲۱ تحت انزوای مطلق است و نه در قوانین ترکیه و نه در جهان، چنین قانون و حکمی وجود ندارد.

رهبر خلق کورد؛ عبدالله اوجالان از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ در زندان فوق امنیتی نوع اف در جزیره امرالی و در شرایطی بسیار سخت، تحت انزوای مطلق قرار دارد. درخواست ملاقات خانواده و وکلایش به بهانه "مجازات انضباطی" رد می‌شود. این وضعیت نیز موجب نگرانی دموکراسی‌خواهان؛ به‌ویژه خلق کورد و حامیانش شده است.

شوکت آکدمیر عضو گروه افتخاری مرکز کل جمعیت حقوق بشر ترکیه- ایهاده یادآور شد که حدود ۳ سال است انزوای مطلق بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل شده است و افزود: نه در قوانین ترکیه و نه در قوانین بین‌المللی چنین انزوایی سابقه نداشته است.

آکدمیر همچنین عنوان کرد؛ حقوقی که شامل زندانیان ترکیه می‌شود، باید شامل عبدالله اوجالان نیز بشود و گفت: مانند هر فرد زندانی حق دارد هفته‌ای یکبار تماس تلفنی داشته و ملاقات حضوری داشته باشد. این حق در قوانین ترکیه صریحا تعیین شده و انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان، خلاف قوانین و قانون اساسی ترکیه است.

اندیشه‌های عبدالله اوجالان روشن و برجسته‌اند

آکدمیر اعلام کرد؛ انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان بر زندان‌های دیگر نیز تاثیر دارد و گفت: رهبر خلق کورد؛ عبدالله اوجالان می‌تواند تنها با یک صحبت ترکیه را متحول کند.

آکدمیر یادآور شد که حدود ۴۰ سال است جنگ ادامه دارد. در پی آن اقتصاد ورشکسته شده است، کسی نمی‌داند اقتصاد ترکیه به‌کجا می‌رود. لذا باید سندیکای وکلای مدافع ترکیه دست به‌کار شود و اقدام کند. علاوه بر احزاب سیاسی، همه کسانی که میهن خود را دوست دارند؛ باید برای پایان دادن به انزوا و بازکردن راه صلح تلاش نمایند.

شوکت آکدمیر تاکید نمود که اگر انزوای تحمیلی بر عبدالله اوجالان به‌پایان برسد و مسئله کورد حل شود؛ راه برای ترکیه هموار می‌شود و ترکیه به یکی از ثروتمندترین کشورهای خاورمیانه تبدیل می‌شود. با پایان‌دادن به انزوا، گرانی و بحران اقتصادی تمام می‌شود و تورم بالا نیز ازبین می‌رود. منبع اصلی تمام مشکلات، انزوای امرالی و مسئله کورد است. همه اینها به هم وابسته‌اند. یعنی آن هنگام امنیت و ثبات به کشور بازمی‌گردد. مسئله کورد یک مسئله ۱۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله است. اکنون کسی نمی‌تواند از وجود دموکراسی در کشور حرف بزند. یک پارلمانتار اظهارنظری می‌کند اما دستگیر می‌شود. طبق قوانین نمایندگان مجلس صیانت قانونی دارند و نمی‌توان آنان را دستگیر کرد. این به چه چیزی وابسته است؟ به مسئله کورد ربط دارد. اگر مسئله کورد حل می‌شد؛ هیچ یک از این مشکلات وجود نداشت. اندیشه‌های عبدالله اوجالان روشن و برجسته‌اند. زندگی مسالمت‌آمیز هر دو خلق موجب بهبود اوضاع همگان می‌شود. نباید مردم از اندیشه‌های عبدالله اوجالان بترسند. افکار وی بی‌خطرند. لذا باید انزوای تحمیلی بر وی را پایان دهند.